122284
page-template,page-template-full_width,page-template-full_width-php,page,page-id-122284,strata-core-1.1.1,strata-theme-ver-3.4,ajax_fade,page_not_loaded,wpb-js-composer js-comp-ver-6.10.0,vc_responsive

Laboratorium drogowe – czym się zajmuje?

Laboratorium drogowe

W laboratoriach drogowych analizuje się grunty, przeznaczone do konstrukcji nawierzchni drogowych. Skład tego materiału znacząco wpływa na trwałość nawierzchni, wygodę prowadzenia pojazdu i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Stąd, laboratorium drogowe odgrywa kluczową rolę w procesie kreowania dróg.

 

Dodatkowo, należy podkreślić, że badania w laboratoriach drogowych są nieodzowne w geotechnicznych ocenach ziemi pod kątem jej nadających się do zagęszczenia właściwości. W tym kontekście przeprowadza się, między innymi, test Proctora, oceniając grunt pod względem wskaźnika piaskowości, wskaźnika różnorodności ziaren, współczynnika filtracji i innych.

Jakie czynności wykonuje się w laboratoriach drogowych?

Prace w laboratoriach drogowych obejmują analizy takich materiałów jak asfalty, mieszanki mineralno-asfaltowe, betony, substancje wiążące, kruszywa i inne. Wykonuje się tam również niezbędne testy dla diagnozowania stanu nawierzchni.

 

Głównym zadaniem każdego laboratorium drogowego jest badanie gruntów, które mają posłużyć jako podłoże dla nowych dróg. Używa się do tego zróżnicowanych, specjalistycznych narzędzi, takich jak radary, urządzenia elektromagnetyczne czy sondy. Często stosuje się bezpośrednie metody badawcze, takie jak wiercenia, które umożliwiają pobranie próbek gruntu do dalszych, szczegółowych analiz. Dzięki temu można określić, czy dany teren nadaje się pod budowę drogi.

 

W laboratoriach drogowych badane są także kruszywa stosowane w budownictwie drogowym. Pod mikroskopem obserwuje się strukturę kryształów kruszyw, poszukując niezauważalnych gołym okiem zrostów lub pęknięć. Pozwala to ocenić, czy kruszywo z danej skały nadaje się do wykorzystania w przyszłości.

 

Kluczowe jest również badanie asfaltu, szczególnie mieszanek mineralno-asfaltowych, w laboratoriach drogowych. Istotne jest zbadanie składu asfaltu, określenie jego składników oraz gęstości. Przeprowadza się badania wytrzymałościowe, testy koleinowania oraz symulacje, które demonstrują reakcję asfaltu na nacisk koła pojazdu. Asfalt poddawany jest także działaniu wysokich temperatur, co umożliwia szczegółowe poznanie jego właściwości.

Nasze laboratorium drogowe zajmuje się  badaniami mieszanek MMA (mieszanki mineralno-asfaltowe). Jakie badania mieszanek mineralno-asfaltowych prowadzimy w laboratorium drogowym?

  • Oznaczenie uziarnienia oraz zawartości całkowitej lepiszcza, wg PN-EN 12697-1, PN-EN 12697-2
  • Oznaczenie gęstości, wg PN-EN 12697-5
  • Oznaczenie gęstości objętościowej próbek mieszanki mineralno-asfaltowej, wg PN-EN 12697-6
  • Oznaczenie zawartości wolnej przestrzeni próbek mineralno-asfaltowych. Metoda obliczeniowa, wg PN-EN 12697-08

Oznaczenie uziarnienia oraz zawartości całkowitej lepiszcza, wg PN-EN 12697-1, PN-EN 12697-2

Oznaczenie uziarnienia oraz zawartości całkowitej lepiszcza to kluczowe aspekty analizy materiałów drogowych, regulowane przez normy PN-EN 12697-1 i PN-EN 12697-2. Proces ten obejmuje szczegółową analizę rozmiarów ziaren składających się na mieszankę oraz określenie procentowego udziału lepiszcza w całościowej kompozycji mieszanek mineralno-asfaltowych. W praktyce, oznaczenie uziarnienia jest niezbędne do zrozumienia zachowania mieszanki podczas procesu układania nawierzchni drogowej, a także do przewidywania jej właściwości mechanicznych i trwałości. Z kolei, zawartość całkowita lepiszcza ma bezpośredni wpływ na przyczepność, elastyczność i odporność mieszanki na warunki atmosferyczne oraz obciążenia mechaniczne. Obydwa te parametry, zgodnie z normami PN-EN 12697-1 i PN-EN 12697-2, są niezbędne do oceny jakości użytych materiałów oraz optymalizacji składu mieszanki asfaltowej.

Oznaczenie gęstości, wg PN-EN 12697-5

Oznaczenie gęstości materiałów drogowych, zgodnie z normą PN-EN 12697-5, jest kluczowym elementem w procesie kontroli jakości oraz oceny specyfikacji mieszanki mineralno-asfaltowej. Gęstość ta odgrywa znaczącą rolę w określaniu właściwości takich jak wytrzymałość, trwałość i odporność materiału na różne warunki użytkowania. Precyzyjne pomiary gęstości pozwalają na dokładne określenie ilości materiału potrzebnego do pokrycia określonej powierzchni drogowej, co ma bezpośredni wpływ na kosztorysowanie i efektywność planowania robót drogowych.

 

Stosowanie normy PN-EN 12697-5 zapewnia standaryzację metod pomiarowych, co jest niezbędne do porównywania wyników pomiędzy różnymi laboratoriami oraz do zapewnienia zgodności z międzynarodowymi standardami jakości. Precyzyjne oznaczenie gęstości jest również ważne w procesie projektowania mieszanki asfaltowej, umożliwiając dostosowanie jej właściwości do specyficznych wymagań danego projektu drogowego.

Oznaczenie gęstości objętościowej próbek mieszanki mineralno-asfaltowej, wg PN-EN 12697-6

Oznaczenie gęstości objętościowej próbek mieszanki mineralno-asfaltowej, zgodnie z normą PN-EN 12697-6, jest kluczowym parametrem w ocenie jakości i właściwości drogowych mieszanki asfaltowych. Proces ten pozwala na precyzyjne ustalenie, ile miejsca zajmuje dana masa asfaltu, co jest istotne dla zapewnienia odpowiedniej trwałości, wytrzymałości oraz właściwości użytkowych nawierzchni drogowej.

 

Zastosowanie normy PN-EN 12697-6 w oznaczaniu gęstości objętościowej umożliwia dokładne określenie porowatości oraz zawartości powietrza w mieszance, co bezpośrednio wpływa na jej odporność na wodę, mróz i inne warunki atmosferyczne. Precyzyjne pomiary gęstości objętościowej są niezbędne w procesie projektowania i produkcji mieszanki asfaltowej, umożliwiając dostosowanie jej do specyficznych wymogów technicznych i środowiskowych danego projektu drogowego.

 

Stosowanie tej normy jest również ważne w kontekście kontroli jakości i zapewnienia długotrwałej wydajności nawierzchni drogowej, ponieważ pozwala na wykrycie ewentualnych nieprawidłowości w składzie lub procesie produkcji mieszanki asfaltowej.

Oznaczenie zawartości wolnej przestrzeni próbek mineralno-asfaltowych. Metoda obliczeniowa, wg PN-EN 12697-08

Oznaczenie zawartości wolnej przestrzeni w próbkach mineralno-asfaltowych to ważny aspekt badania jakości materiałów drogowych, opisany metodą obliczeniową zgodnie z normą PN-EN 12697-08. Proces ten polega na dokładnym określeniu, jaka część objętości próbki nie jest wypełniona stałymi składnikami mieszanki, a przez to pozwala na ocenę porowatości materiału.

 

Wyniki uzyskane zgodnie z PN-EN 12697-08 są kluczowe w procesie oceny właściwości drenażowych i zdolności do zatrzymywania wody w mieszance mineralno-asfaltowej. Obliczenie zawartości wolnej przestrzeni ma bezpośredni wpływ na zrozumienie zachowania mieszanki podczas eksploatacji, w tym na jej odporność na zamarzanie i odkształcenia termiczne.

 

Zastosowanie tej normy w projektowaniu mieszanki asfaltowej pozwala na zapewnienie odpowiedniej trwałości i bezpieczeństwa nawierzchni drogowej, poprzez optymalizację ilości powietrza w strukturze asfaltu. Jest to również istotne z punktu widzenia kontroli jakości i zgodności z międzynarodowymi standardami w budownictwie drogowym.

Dlaczego laboratorium budowlane INŻ-GEO powinni Państwo wybrać?

Jakość

 

Pracujemy wyłącznie na wzorcowanych urządzeniach badawczych.

Wiedza

 

Zatrudniamy tylko najlepszych specjalistów.

Profesjonalizm

 

Gwarantujemy profesjonalne podejście do pracy.

Doradztwo

 

Nasze laboratorium to nie tylko wyniki badań, ale także pomoc w rozwiązaniu problemu.

Laboratorium drogowe Wrocław

 

ul. Kwidzyńska 71
51-415 Wrocław

Laboratorium drogowe Szczecin

 

ul. gen. Wł. Andersa 3
73-110 Stargard

Laboratorium drogowe Katowice

 

ul. Lwowska 38,
40-389 Katowice